Zsírégetés Maminbabával - hogy is van ez?

2016-01-18 21:01:15

És akkor itt a kérdés a garantált másfél millióért: Mi történik a zsírral Maminbaba óra alatt? Kiizzadjuk? Elpárolog? Izommá alakul? Netán kockahas lesz belőle? Tegye fel a kezét, aki magabiztosan tudja erre a kérdésre a helyes választ! Pedig sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. Maminbaba órán a zsírból - Maminbaba lesz. Na de hogy is van ez?

Mindenekelőtt értsük meg a mechanizmust. Amikor elkezdesz mozogni, a szervezetednek a plusz igénybevételhez energiára van szüksége. Mivel a szervezeted nem hülye, először a leggyorsabban elérhető energiaraktárakat mozgósítja: a szénhidrátot. Az edzés első fél órájában (egyes szakemberek szerint 35-40 percben) a szénhidrátforrásokat használja fel a tested, és csak ezután nyúl a zsírraktárakhoz. Azon belül is első körben a könnyen használható zsírhoz, ami egyénileg változó, de jellemzően a ciciről (affrancba), a karról és a hasról tűnik el először az a bizonyos "háj" a hosszú távú, jó esetben diétával kombinált zsírégető edzések során. Az is előfordulhat, hogy az izmok fehérjéit kezdi leépíteni a szervezet, ami előfordulhat például testépítőknél, akiknek nincs mobilizálható zsírtartaléka (mi, kisbabás anyukák sajnos általában nem abba a kategóriába esünk...), illetve a zsírvesztéssel párhuzamosan akár velünk is, drasztikus kalóriaszegény táplálkozás és intenzív testmozgás esetén (ilyenkor döntően szó szerint az értékes izomzatát kezdi leépíteni a szervezet, de ebbe most ne folyjunk bele).

                A zsírégetéssel tehát a test energiához jut - vagyis esetünkben Maminbabát "csinál belőle". Ehhez a szervezetnek oxigénre van szüksége, leegyszerűsítve tehát a gyakorlatban olyan mozgást kell végezned, amely során még nem tartod vissza vagy kapkodod a levegőt (például egy százméteres sprintverseny nem ilyen). Azt a mozgást, amelynél az anyagcsere oxigén jelenlétében megy végbe, aerob edzésnek nevezzük (dereng már, honnan jön az aerobic kifejezés?). Ilyenkor kb. 140-150-es pulzusértéken mozogsz (ez egyénileg változó), nem fulladsz meg, de éppen a határán vagy annak, hogy jól esik a mozgás. És most jön a jó hír: a Maminbaba éppen ilyen!

                Még egy fontos adalék: a zsírégetés sejtszinten megy végbe. A legtöbb zsír a mitokondriumban, a sejtben található, és ezt töri fel, bontja meg a szervezet, amikor pluszenergiára van szüksége a mozgáshoz. Mivel nem vagyok biokémikus és valószínűleg Te sem vagy az, legyen elég annyi, hogy ezt megértjük és jól megjegyezzük: a zsírégetés sejtszinten működik. Ebből az következik, hogy lokális zsírégetés, mint olyan: NEM LÉTEZIK. Minden sporteszköz vagy mozgásforma, amit úgy reklámoznak, hogy eltünteti mondjuk a hasi zsírt - CSACSISÁG (és akkor még finoman fogalmaztunk...).  A zsírégetés az egész szervezetedben végbemenő mechanizmus, és bár - ahogy említettük - jellemzően bizonyos testtájakról tűnik el először, ez sajnos nem a 20 éve felhalmozott sonkát és hasitasit fogja érinteni...

                Nem kell biokémikusnak lenned ahhoz, hogy a fentiek alapján megértsd: a zsírégető óra legalább 60 percig tart és kb. 140-150-es pulzusértéken zajló mozgást jelent. Mint már jeleztük: Te, aki Maminbabázol, jó úton jársz.

                Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet a hasfalerősítő és burning órákkal, illetve a comb-far-has jellegű foglalkozásokkal. Képzeld csak el: ezekkel bazi feszes Jessica Alba-hasat csinálsz magadnak sok-sok szenvedés árán, no de a szépen kidolgozott kockáidon ott pihenget 5 centi háj. Mire mentél vele? Nem azt mondom, hogy felesleges az erősítés, de ha a zsírégetés a célod, akkor ne azzal kezdj. Ha pedig már általánosban is felmentést kértél tesiből, akkor végképp ne, ugyanis egy 40 perces hasburning órán nagyon tudatosan kell figyelni a gerinc védelmére ahhoz, hogy 40 évesen ne legyen sérved (az is baj, ha szétnyílt hasizommal mész ilyen órára, de erről majd máskor). Aminek személy szerint több értelmét látom, az a célzott hátizomerősítés (mert jó eséllyel anyukaként a derékfájdalommal fog meggyűlni a legtöbb bajod később, bár a Maminbaba koreográfiákba épített háterősítő mozdulatokkal és a helyes hordozással ez majdhogynem kipipálva), a nyújtás és a gátizomtorna. Ha a Maminbaba mellett kiegészítésként más mozgást is választasz, akkor ezeket javaslom. Már csak azért is, mert igazi eredményt heti 3 vagy több alkalommal végzett testmozgással lehet elérni.

                A cikkben nem érintettük a táplálkozást, ami pedig legalább olyan fontos összetevője a fogyásnak, mint a mozgás. Még szerencse, hogy a Maminbaba oktatók között van dietetikus is, és itt a blogon e tárgyban is olvashatunk hamarosan néhány jó tanácsot.

                Megjegyzés: a témakör olyan tág, hogy a fél google-szerver tele van vele. Én lennék a legboldogabb, ha e gondolatébresztő írás után nem állnál meg itt, és jobban beleásnád magad a témába. Ha kérdésed, megjegyzésed, véleményed van, keress fel a Maminbaba Debrecen facebook oldalon!

Fodorné Érsek Kitti

aerobik és ultimate frizbi sportedző, Fit-ball top tréner,

tae-bo, capoeira fitness és

Maminbaba - Hordozós Latin Fitness oktató, Debrecen

vissza a blogokhoz