Ezért ne hagyd ki a levezetést Maminbaba végén!

2017-04-25 15:04:42

Mi hiányzik legjobban egy kisbabás anyuka életéből?

Van rá egy tízezresem, hogy erre a kérdésre 10 érintettből 9-nek a lazítás lenne a válasza. Az a pillanat, amikor pár percre tested-lelked kisimul. A jó hír, hogy mi ezt az élményt kínáljuk Neked minden Maminbaba óra végén.

De miért esik olyan jól a levezetés és miért ne hagyd ki?

Következzenek Maminbaba Debrecen Kitti áprilisi okosságai - józan paraszti nyelven!

Amikor vége a koreográfiáknak és felcsendül egy jó kis chill-out nyújtózene az óra végén, mindig van egy-két résztvevő, aki ilyenkor a babát levéve szoptatni, készülődni, matatni kezd, ahelyett, hogy bekapcsolódna a levezetésbe (nem mindig ugyanazok, nem személyeskedni akarok, de MINDIG van ilyen).

Indok erre mindig van (nekem is lenne): megy a busz, elszáll a napirend, éhes/szomjas a baba, már nem marad meg a hurciban stb.  Velem is előfordult már, hogy sportolás után lecsaltam a levezetést, hogy időt nyerjek magamnak a nap további részére. Igen ám, de a jól felépített napirendem emiatt totál szétesett: egész nap zizi voltam, zsizsegtem, semmi nem sikerült úgy, ahogy elgondoltam, ráadásul estére izomlázam is lett.  Megérte?

Ha tényleg van valamilyen objektív ok arra, hogy levedd a babád (mert mondjuk össze-vissza kapálózik), akkor is tudod folytatni a levezetést, a babát letéve ülő vagy térdelő helyzetben. Tehát nem kell, hogy a hordozás vége automatikusan az óra végét és a készülődés kezdetét jelentse. Kérd meg az oktatódat, hogy külön mutassa meg neked, milyen mozdulatot csinálj, mert szinte minden tagunkat meg tudjuk nyújtani ülő, fekvő, vagy akár a baba felett térdelő helyzetben is (oké, itt a láb kivétel, de akkor legfeljebb leülsz).

És hogy miért fontos a levezetés? Mielőtt részletes anatómiai elemzésbe bocsátkoznánk (jó, nem fogunk), kezdjük a sort a kevésbé látványos és sokszor a különböző sporttal foglalkozó cikkekben, blogokon sem tárgyalt pszichés okokkal. Az óra végére baromira felpörögsz: még benne vagy a flow-ban, még ott a fejedben a legutolsó koreográfia, ad absurdum még egy kicsit Jennifer Lopeznek érzed magad. Ebből az állapotból ki kell lépned ahhoz, hogy visszatérj a hétköznapi tevékenységeidhez, és újra egy kisbaba anyukájaként, szakácsnőként, feleségként, bejárónőként, sofőrként, háziorvosként funkcionálj tovább. Ez nem megy varázsütésre. Add meg magadnak azt a 6-8 percet a váltásra!

A bemelegítésről tavaly februárban már írtunk. Ott is fejtegettük, hogy az idegrendszeri funkciókat a felkészülés során szép lassan átállítjuk a  sportolás során hatékony szimpatikus idegrendszeri működés irányába. Aktív mozgás közben megindul a boldogsághormon termelődés, lelassul az emésztés és a gondolkodás, hogy teret adjunk az izmok munkájának, a vérkeringésnek, a gyorsuló légzésnek.  Nos, a folyamat visszafelé is érvényes.  Először apró lépegetéssel, ringatózással, majd teljes leállással lassan, fokozatosan, 6-8 perc alatt lelassítjuk a szívverést, a légzést, a hőszabályozás visszaáll a hétköznapi "üzemi" szintre (vagyis nem izzadsz tovább, mert nincs mit lehűteni) . Egy felpörgetett állapotban hirtelen véget érő Maminbaba óra után is kétség kívül tenni fogja a szervezeted a dolgát, de mi a jobb: ha rászánod az időt a kikapcsolásra, vagy az, ha végigszuszogod az utat hazáig 140-es pulzuson, és majd valamikor a sebtiben elfogyasztott ebéded után nyugszol le? Mindketten tudjuk a választ.

Arról már mindenki hallott, hogy terhelés alatt (mint Maminbaba órán) megrövidülnek az izmok. Ezt szó szerint értsd: egyes izmok feszítéskor akár 40 százalékkal rövidülhetnek meg nyugalmi helyzetükhöz képest (megnyugtatásul: ez egy természetes, tehát nem kóros dolog, a hétköznapi élet során is így történik séta és szatyorcipelés közben, csak kisebb mértékben). Amennyiben ez sokszor ismétlődik, mint ahogyan Maminbaba órán is, akkor az izom a nyugalmi helyzetéhez képest kissé összezsugorodik. Mint egy rugó, ami összeugrik, de nem nyúlik vissza a helyére - ettől érzed merevnek magad, ha nem nyújtasz le. Ezt a "visszaugrást" segítjük elő az óra végén, amikor szisztematikusan lenyújtunk minden olyan izmot, amivel dolgoztunk.

Említettem fentebb az izomlázat, amiről szintén esett már szó itt a blogon. Kialakulásának oka máig vita tárgya, mert van, aki szerint a tejsavképződés a ludas, mások az izmokban keletkező apró mikrosérüléseket hibáztatják. Bárhogy is legyen, tény, hogy az alapos levezetéssel meggyorsítjuk a mozgás során felhalmozódott bomlástermékek (praktikusan a tejsav) lebontását, és a regenerációt is.

Összegzésként: a levezetés: a pont az i-re. Mint egy jó mozi utáni elmélkedés. A zserbó a vasárnapi rántott hús után. Olyan, mintha a Harry Potternek végigolvasnád az összes kötetét, aztán befejezted volna az utolsó, "Tizenkilenc évvel később" című fejezet előtt. Na ugye.

Fodorné Érsek Kitti

Maminbaba - Hordozós latin fitness oktató

aerobik és ultimate frizbi sportedző,

Fitball top tréner,

tae-bo és capoeira fitness oktató, kinesio tape terapeuta

 

(Fotó: Maminbaba, Bike with baby és Loveyourbelly Dabason Évivel)

 

 

vissza a blogokhoz