Hogyan válasszak hordozós baba-mama mozgásformát?

2017-06-06 17:06:26

                Manapság napról napra nőnek ki a földből a különböző fitnesz irányzatok. Míg 15 évvel ezelőtt egy fitneszterem kínálatában 2-3-féle óratípus szerepelt, ma már külön szótárra van szükség, ha választani szeretnél az órarend hangzatos nevű kínálatából az igényeidnek, kondíciódnak, testalkatodnak megfelelően.

                Ez a jelenség elérte a hordozós sportokat is. Napjainkban a hordozás - szerencsére - egyre népszerűbb a kismamák, anyukák körében, és ennek köszönhetően gomba módra szaporodnak a hordozós babamama foglalkozások is.

                Na de mi alapján válassz közülük?

Olvass tovább! Itt mindent megtudsz!

 

                Szögezzük le az elején: igen, Maminbaba oktató vagyok. És igen, elkötelezett is emellett a mozgásforma mellett. Ha a cikk végére érsz, rájössz majd, hogy miért. Az elfogultságomat pedig az itt leírt tények alapján Te is meg fogod érteni.

                Nagyon hasznos és örülök neki, hogy bővül a babamama tornák kínálata. Nem vagyunk egyformák, nagyon különböző élethelyzetből érkezünk, más-más sportmúlttal (rendszerint semmilyennel) keresgélünk feszültségoldó, kikapcsolódást nyújtó sportfoglalkozásokat. Az elmúlt évek tapasztalata alapján országosan és helyi szinten is szinte hétről hétre alakulnak hordozós babamama klubok, és ahogy a hordozás iparággá növi ki magát, a hordozós sportok is egyre szaporodnak.

                Csakhogy.

                Ezt a fejlődést nem szabályozza semmi. Oké, a piac szabályoz, de ha egy kisvárosban végre-valahára elindít valaki egy hordozós tornát, arra mindenki ugrani fog, akinek kisbabája és hordozója van. Mert Gizike már évek óta aerobikozik, amúgy is jó mozgású, most született a második gyereke, már az elsőt is "kenguruzta". Biztos ért hozzá. Azt azonban nem figyeli senki, hogy ezeken az órákon ténylegesen szakképzett, az anyuka és a baba biztonságát szem előtt tartó SZAKEMBER oktat-e. Mert lehet valaki nagyon ügyes, akár még szakképzett is egy adott mozgásformát illetően, a szülés utáni megváltozott női test anatómiája és terhelhetősége, hát még egy hordozott baba súlyával megtoldva igencsak speciális ismereteket igényel, melynek hiányában nagyon komoly károkat is okozhat az, aki minden jó szándéka ellenére, mégis kissé felelőtlen módon próbálja az újonnan keletkezett piaci rés adta lehetőségeket kihasználni.

                Miért baj ez?

                Mert így olyan foglalkozások is megjelennek a piacon, amik többet ártanak, mint használnak. Teszem azt, én mint Maminbaba oktató feltalálnám a hordozós unikornislovaglást, mert szerintem lenne rá igény, értek is a dologhoz, van otthon egy csomó felesleges unikornisom, és ez az anyukák szerint óriási buli lenne. Ez alapján holnap valaki kitalálja majd a hordozós bungee jumpingot, a hordozós ejtőernyőzést, a hordozós vadvízi evezést és még sorolhatnám. Holnapután ezeknek az agymenéseknek megjelenik majd a norvég death metal zenére / csukott szemmel / hármasikrekkel stb. végzett változata is.

                Ha pedig ezeket egy közösségi médiában tízezrek által kedvelt véleményvezér, támogatja, vagy ami még nagyobb szenzáció, egyenesen ő találja ki, akkor arra sokan ugranak. És ezzel adott esetben minden jó szándékuk ellenére sok-sok embert, köztük kisbabákat veszélyeztetnek. De nem is kell hozzá influencernek lenni: elég egy szépen beállított kép (mosolygó anyukák édes babákkal), meg egy jól megválasztott szlogen.

                Sajnos sok ilyet látunk.

                Meg olyat is, hogy férfiak találnak ki és tartanak hordozós foglalkozásokat. Nem vagyok feminista, és ez nem is valami pasigyűlölő uszítás akar lenni, de tény: egy férfi sosem fogja érezni, a bőrén tapasztalni, milyen változásokat is hoz a női test számára a terhesség, majd pedig a szülés. Ha valami nem stimmel az ötletével, nem ő fogja magát összepisilni egy apró köhintésre, ha túl nagy a terhelés, és a helytelenül megválasztott hordozó miatt sem ő fog napokig görnyedten járni, mint egy rőzsét cipelő öregasszony.

                Azért született ez az írás, hogy tudd, mire figyelj, és a kínálatból megfontoltan, a BIZTONSÁGotokat szem előtt tartva választhass, hiszen valószínűleg nem vagy sportedző, gyógytornász és hordozási tanácsadó egy személyben.

                Kezdjük Veled, az édesanyával

                Fontos, hogy maga a mozgás a Te alkatodhoz és a mostani, megváltozott testedhez legyen szabva. A várandósság egy sor változást okozott: megváltozott a gát, a gerinc, a has, az ízületek, a csípő felépítése és/vagy működése (hogy csak párat említsünk), elkezdtél szoptatni,  kevesebbet alszol, régóta nem mozogsz. Egy jó sportfoglalkozás figyelembe veszi ezt a változást, és azt is, hogy különböző alkatú, sportmúltú résztvevők érkeznek az órára. Szakszerű a bemelegítés és a nyújtás, és van rá elég idő. 

                Maga a mozgás pedig a lehető legbiztonságosabb kell legyen, figyelembe véve azt, hogy a foglalkozásokra nagyon különböző alkatú, kondíciójú, élethelyzetű résztvevők járnak. Egy nem is annyira sarkított példa: nyilván össze sem lehet hasonlítani azt az évek óta kialvatlan háromgyerekes anyukát aki, még mindig küzd a rajtaragadt tizenkét kiló túlsúllyal, azzal az egy gyermekes anyukával, aki korábban évekig naponta edzőterembe járt, és öthónapos terhesen még rendszeresen lement kocogni. Márpedig a szülést követően, talán más-más motiváltsággal, de mindkettőjükben jogosan éledhet fel a mozgás iránti igény, és jelenhetnek meg nagy eséllyel ugyanazon a foglalkozáson. Ebben az esetben pedig a mozgásformának olyannak kell lennie, amely mindkét igény (és még milyen sokat fel lehetne sorolni) számára megfelelő és persze biztonságos. 

                Egy normális világban egy hordozós sportfoglalkozás mindezeket figyelembe veszi.

                Nem beszélve a hordozásról, ami önmagában is megterhelő lehet, ha nem szakszerűen csinálják. Hát még mozgás közben! Ott egy tízkilós, rúgkapáló kisbaba a hátadon; ezért nagyon nem mindegy, hogy van-e az órán éles fordulás, pörgés, ugrálás, terpesztés, szökkenés, ami pluszterhet jelent az ízületeidnek, gátadnak, gerincednek. Vedd figyelembe: az anyaság nehézségei csak most kezdődnek! Az út elején jársz, és nem engedheted meg magadnak, hogy 40 évesen inkontinenciaproblémáid, gerincbántalmaid vagy térd-és bokasérülésből eredő kellemetlenségeid legyenek.               

                    És hát a baba

                A babák esetében a hordozás mikéntje, az óra felépítése, a zene hangereje a meghatározó. Több százezer emberhez jutott már el az a vicces(nek mondott) videó, amin bajszos, sörhasú, karibi apukák hiphopoznak az egy-másfél éves babájukkal előrekötött csatos hordozóban, akik kábé úgy lógnak, mint tehénen a gatya. Édes meg minden, ha egyszer fordult elő. Na de Te, aki rendszeres mozgást keresel, nem teheted meg, hogy rosszul megválasztott és megkötött hordozóeszközben, a baba anatómiájával szembemenve sportolj.

                És persze az sem mindegy a babádnak, mi történik órán: leveszik, mire elaludna? Fölveszik, mire szopiznia kellene? Forognak vagy guggolnak vele? Alapszabály például, hogy babát nem rázunk meg. Egy sportfoglalkozáson ilyesmi még véletlenül sem fordulhat elő.

                Persze az esetleges hibákra egy plakát, videó vagy facebook bejegyzés alapján sosem derül fény, ha nem próbálod ki. Menj el az órára, nézd végig, nem muszáj beállnod (egy hiteles szakember ezt engedni fogja). Ha pedig kipróbálod, figyeld a tested: nem okoz-e kellemetlenséget például a rosszul megkötött baba miatti hátfájás, vagy a gát érezhető terhelése. Nem természetes, ha fáj, húz, vagy kényelmetlen, főleg több órán keresztül. A testednek higgy, ne az edzőnek!

                Egy kipróbált mozgás: a Maminbaba

                Mint az elején említettem: igen, Maminbaba oktató vagyok. És igen, a Maminbaba a fentieket mind teljesíti. Csapatunk immár öt éve működik és bizonyít Magyarországon, külföldön és a világhálón is. Anyukák ezrei csinosodtak és formálódnak épp most is velünk, és kapnak tőlünk ezen felül önbizalmat, közösséget, kikapcsolódást. Sok-sok baba pihente már ki az éjszakázás fáradalmait a szakszerűen kötött, anatómiailag megfelelő hordozóinkban. És persze az apukák is nyugodtak lehetnek, hogy végre egy kisimult nővel élhetnek egy fedél alatt.  Oktatóink komoly, sokrétű képzést kapnak, ami többféle szakember együttes munkájának gyümölcse, és nem csupán az oktatás időtartamára terjed ki.

Kérlek hát: megfontoltan, a fentieket figyelembe véve válassz hordozós mozgást!

                Ha pedig épp Te szeretnél egy új irányzatot kifejleszteni, gondolkodj el rajta: biztos, hogy elég tudásom van nekem ehhez? Segítek: ha nem hallottál még high impact mozdulatról, szétnyílt hasizomról, relaxinról, lordózisról, inkontinenciáról, batyukötésről, ha nem tudod, milyen érzés a szoptatás és a mindennapos éjszakázás, akkor ne vágj bele! De még ha tudod is, mit jelent mindez, akkor is tedd fel magadnak a kérdést, hogy valóban kellően körültekintően, elegendő időt hagyva a kidolgozásra, minden felmerülhető kérdést körbejárva és mérlegelve, ténylegesen nyugodt szívvel és lelkiismerettel indítod-e útjára az elképzelésedet. Mert onnantól a tiéd lesz minden felelősség.

 

Fodorné Érsek Kitti

Maminbaba - Hordozós latin fitness oktató

aerobik és ultimate frizbi sportedző,

Fitball top tréner,

tae-bo és capoeira fitness oktató, kinesio tape terapeuta

 

vissza a blogokhoz